Jan 28, 2015

Pregnancy : Set Berpantang Dan Supplement

Olla!! Assalamualaikum. Alhamdullilah dapat jugak tulis blog lagi ye ko ana. Curi masa sat waktu opis neh ja jemah weh. Hari ni aku nak share sikit pasal set berpantang dengan supplement ape yang aku makan time ngandung nih. Korang kan nengok aku aktif semacam je. Dah bak masuk 8 bulan pun masih boleh terkinja-kinja macam orang tak gandung ==". Takpe nnt aku free aku bagitau la camne.

So oleh kerana tak lama dah aku nak beranak, sebab dah 30weeks++ ni kena berjaga-jaga which is kena siapkan packing baju baby dan aku tuk disimpan dalam kete. Untuk set berpantang aku ambik set air mancur. Turun temurun punya set ni. Ramai yang sarankan untuk ambik set ni. Kononnya nak cari yang jejamu gitu, tapi mase aku nak beli bendalah ni aku ditegur oleh seseorang wanita yang berniqab,

"adik amek set ni, makan yang pil dik nnt yang jamu adik tak tertelan nnt. bagus ni akak pun makan."
"ohh yeke kak. ok sekarang gak saya bayo"

Gitu la ceghiternyee......

Set ni kena makan lepas 4 atau 5 hari bersalin. Kenapa? Sebab mommi2 yang breastfeed kena la jaga air susu dulu nak bagi anak minum yang fresh lepas beghanak sok. Lagipun takut2 baby terkena jaundis.



Dah pakej sekali semua, pilis, minyak telon dan sebagainya. Complete. Harga pun tak mahal. RM65. Aku beli kat kawasan Hulu Langat je sebab malas nak cari tempat lain which is aku tau tempat lain mesti lagi murah kan T_T.

Untuk batu tungku pulak aku pakai jenis batu sungai. Ni pun warisan turun temurun punya nih sebab dikatakan batu sungai lagi bagus sebab die punya tahap kepanasan cepat. Macam skang ade yang pakai tungku besi la ape la. Tak kesah la kot asalkan ko tu bertungku. Bengkung pulak aku pilih jenama Bonda. Jenis dua tali. Ada dua jenis bengkung, satu tali dengan dua tali. Kalau korang beli satu tali korang boleh pakai malam je, sebab susah nak bukak kalau nak ke toilet ke. So aku rase baik aku beli jenis due tali, so senang lah untuk aku terberi ke, terkuchil ke.

Supplement Sepanjang Mengandung
Ok macam supplement mengandung ni pulak aku tak amek benda lain selain ubat dari klinik kerajaan. Ade due je jenis ubat dari klinik kerajaan. Makan ikut masa insyaallah selamat.




Macam ubat merah tu, KK gantikan dengab ubat obimin which is dulu warna pink. Skang obimin dah takde, derang bagi Zincofer. Berganda lebih baik dari obimin. Ubat yang coklat tu lah yang gua paling payah nak telan. Tu ubat iron. Untuk kepekatan darah. Pernah aku skip makan, HB aku mendadak turun. Oh kecewaaanyaaaa bila kat buku merah gua tu ade tulisan merah. Rase mcm dah gagal weh. Haha.

Lepas dah masuk 8 bulan nih.  Aku ambil supplement untuk kuatkan brain anak-anak sejak dalam kandungan.

Benda ni doktor kata bagus, tapi tak boleh amek diawal kehamilan sebab takut baby hyperaktif nanti. Doktor jugak sarankan untuk makan ubat ni lepas 8bulan dan keatas. Selain tu aku minum susu kambing. Dulu aku try ibu susu kambing perisa asli. Tapi skanh aku dah dapat susu lagi best dari dulu.

Susu kambing ni bagus sangat tuk susu ibu. Macam milkbooster la kirenya. Insyaallah mungkin aku akan stick dengan jenama nih. Ahaks.

So tu jelah kot nak cite, takyah la pepanjang. Ok olls. Nanti lepas ni gua update lagi, topik tak pasti sebab aku suka update ikut suke ati aku je. okbai!

0 comments:

Post a Comment