Mar 25, 2015

I Am Now A Mother 17/03/2015

Assalamualaikum.

Semalam Nuha dah masuk 7 hari dan pukul 9:59am tadi maka genaplah anak gua seminggu dalam dunia yang penuh pancaroba ni. Alhamdullilah sihat hendaknya, emaknye ni ha je terkejut kena jaga malam bagai. Takpe demi Nuha. Vah! Tu diaaaa sifat keibuaan di dah mai. Hahha. Sebabkan bosan berpantang dan anak pulak siang hari dia bantai marathon tido, aku pun nak ceghite la sikit pengalaman first time mom ni. Acaner lak boleh ttbe beranaks bagai ye. Hihi. :b

Alkisah......

15 Mac 2015
Aku pi tengok hot air balloon kat putrajaya petang tu. Well time mengandung lebih-lebih nak terberanak semua benda nak mesti dapat punye hehe. Aku bawak sekali adik lelaki aku yang last sekali. Tu diaaaaaa sesakk! Punya la ramai nak tengok belon tergantung tu, so terpaksalah parking kete jauh nun kat masjid putrajaya tu. Belon tu kat depan kpdnkk punya bangunan. Bayangkan aku berjalan. Kaki badang katekan. Hahaha. Aku takde hal sebab memang kaki berjalan punya orang pun. Aku jalan la slow-slow ala-ala penguin baru lepas kena sunat. *Haah memang aku pernah tengok penguin kena sunat pun. Ahaks. Sampai je kat kawasan karnival tu belon dah nak kempis. Jadinya kami decide tuk tunggu sampai malam, Dan sesambil nak ke masjid untuk maghrib tu kitaorang jalan dekat tempat booth-booth jualan tu. Beli la makanan sikit-sikit untuk isi perut.

Belon yang dah kempis
Youngest brother aku.

Malam tu lepas makan kat kawasan hot air karnival tu dapatlah kami tengok glow in the dark and fireworks! Jadilaaaa.....




Malam tu aku balik rumah dalam pukul 11 pm jugak. Letih yang hamat wehhh. Aku solat isyak pastu aku teruih tido. Laki aku pun lat 2,3 round main bola kat PS die pun tido gak awal malam tu. 

16 Mac 2015
Dalam pukul 3am lebih camtuh aku rasa nak tersyi-syi dengan beberi. Sakit perut tapi still gagah lagi tahan sakit memulas tu ala macam sakit nak berak la takde la nak expect ape-ape. Bila nak masuk je balik tido atas katil, aku rasa ada something keluar. Aku cabut 2,3 helai tisu aku lap dengan harapan ni mesti darah ni. Dan....  Sememangnya betui tekaan aku. Darah aku dah discharge!!! Yang aku nantikan selama ni. Yippie. Bestnyeeee dah nak terberanak wehhh. Happy ar mase tu sebab memang aku selalu doa, supaya antara tanda nak bersalin aku biarlah ade darah sebelum ketuban pecah. 

Beg beby dah ade dalam kete dah. Tapi lepas aku habis mandi tu aku rasa pergi spital pagi nanti pukul 9am jela, letih la wehhh~

Aku tak nak la gabra sangat sebab darah je baru discaj, bukannya air ketuban pun. Aku terus gi Hospital Islam Az Zahrah pagi tu pukul 9am which where aku booking nak beranak kat situ. For the first time aku kena CTG, 

CTG tu check contraction dan jantung baby.

Alhamdullilah masa ni jantung baby occay dan stabil, contraction pun sikit dan jarang-jarang. Untuk kali pertama aku di "cabul" kaum sendiri , Hahaha, Seluk menyeluk tu tu tu, aku ingat sakit la sangat macam blogger lain cite, emmm pada aku takdela sangat, bolelaaaa~ Sakitnya sikit je. So jangan takut ye bakal-bakal ibu. Masa ni baru 1cm bukak. Wau! Alhamdullilah, aku syak esok mesti aku terberanak ni.  Dr Fazlina, gynae aku suruh balik dulu, nanti kalau contraction dah datang kerap sangat baru datang balik. So occay! aku singgah lu mumsdreams kat belakang Hospital Az Zahrah tu dulu pastu gi Kajang Plaza lak jenjalan. Kasi bukakkkk kita kasi bukakkkk laluannn ituuuu~~ Hehehe. Lepas tu bantai pergi tesco cheras pulak. 


Balik tu lepas Zohor baru sampai rumah, aku bantai tido sampai petang tu. Letih sangat time tu tak tau nape, apa pun takleh buat. Malam tu dalam pukul 8pm lebih aku nak makan roti je, tak lalu nak makan nasi. Lepas tu main PS jap lawan one piece. Boring jugak main sebab asyik menang je hahahah,

Nasib sempat amek gambar untuk jadi bahan tulisan kat blog Kekeke

Dan aku rasa perut aku macam something, rasa macam sengugut yang sudah 9 bulan tidak bertandang kat rahim. Tengah-tengah main tu, aku rasa macam makin kerap pulak sakit tu datang. Aku stop main PS, pastu aku terus amek baju-baju yang masih belum berlipat, aku lipat sampai habis. Insyaallah aku yakin Allah bantu dan beri petunjuk kat aku. 

17 Mac 2015
Hampir 4 jam aku rasa sakit sengugut, start dari pukul 9pm semalam tu 10minit sekali datang,  pukul 1pagi hari ni, aku rasa makin dekat interval dia. Jadi aku ke spital sebab aku dah tak berapa nak tahan sakit dia. Dalam pukul 2am kami sampai ke spital dan terus masuk bilik CTG. Seluk menyeluk berlaku dan aku sangat berpuas hati bila bidan kata dah 4cm dan lebih laluan pintu rahim. Wow!! Syukur sangat, dan berbaloi kena seluk (-_-)...

Dalam pukul 4am pagi tu pulak aku rasa macam ada air kat atas katil. Aku syak memang air ketuban dah leaking lah ni, sebab memang aku takde rasa nak syi-syi pun. Aku suruh husband aku panggil bidan. Seluk lagi -_-

Bukaan dah hampir nak ke 5cm. Brrrrr.. Berbaloiii betui kena seluk time tu, sebab macam ade pertambahan laluan bukaan, kalau tak kecewa gak hehe. 

Alhamdullilah lepas habis je solat subuh pukul 645am time tu, tak sempat nak capai Quran, nurse dah suruh masuk labor room. Arghhhhh tatutnyeeee kitewwww~ Huhuhuhu. Derang masukkan air, which is nama dia IOLS, untuk cepatkan bukaan, 

Dalam LR

Nurse semua cakap, maybe aku duduk dalam LR ni paling kurang 6 jam sebab anak pertama, ok. Aku pun redha lah. Dan derang ni duk pomot-pomot amek bius la epidural la. Kononnya aku taknak, aku nak rasa ape yang mak aku rasa. Aku nak beranak normal jugak! Keras ati gitew. 

Dan dan, bila masa tu contraction kuat sangat-sangat, aku dah tak tahan macam sebelum ni. Meronta-ronta aku menahan sakit time tu, mai pulak gynae aku Dr Fazlina tu, dia seluk lagi, Mak kauuuuu! Sakit sebab selukan tu time contraction, seyes. Berpeluh aku tahan. Masa tu baru 5cm nak ke 6cm. Dan Dr suruh aku ngiring ke kiri. Aku follow, je, husband aku kat sebelah dah macam sayu tengok aku tahan sakit. Last sekali, nurse tu pomot amek epidural, lama gak pikir, aku cakap aku amek la epidural tu. Ermmmm.. 

"Dr yang buat epidural tu dalam perjalanan sabar ye dik".

Pukul 930am tu aku dah takleh tunggu dah ubat epidural tu, aku jerit.

"Perghhh kak bagi saya berak dulu kak, saya nak terberak sangat niiiiiiiiii". Aku pegang-pegang belakang aku. Sebab memang nak rase terberak. Bila aku jerit gitu, akak tu mai kat aku, dia pi selukkkkk pulakkkkk dahhhh~~~ Apo laieee mengigil aku sakit.

"Nurse, panggil DR Faz, Dia dah bukak 9cm dah ni!!!"

Masa tu semua kelam kelibut la ape laie, sebab ketua jururawat tu dah ajar aku meneran, nurse semua kelam kabut duk angkat handle, bukak CTG aku semua. Ketua Nurse tu suruh aku meneran, and ajar, aku ape laie memang dah rase nak terberak, aku teran sedaya mungkin. Hahaha. Lega beb lega~

Ketua nurse tu blah sebab nak check air yang masuk dalam badan aku. Contraction datang lagi tu aku sempat kaut tangan ketua nurse yang tengah sibuk dengan air tu and tanya dengan suara yang sungguh sayuu~~~~, 

"Kak~~~~,  Saya~~ nak teran lagi boleh tak?"

"Eh boleh-boleh, awak teran je bila contraction datang"

Terus dia lari nak tengok kat bawah aku tu, tengok baby dah crowning. Nampak la rambut lebat Nuha iolss tu, Datang nurse reramai nak tengok aksi aku meneran kot. Bagi sokongan, awak boleh awak boleh, teran lagi teran lagi. Semangat pulak gua rase nak teran bila nurse jadi pasukan sorak kat situ. Macam perlawanan bola daaa -____-


Dr Fazlina pun datang, Dia suruh aku teran lagi, kepala baby pun keluar. Dia suruh aku rehat jap, pastu tarik nafas, then bila contraction datang dia suruh aku teran, Aku pun terannnnnnnnnnnnnn!!!! Sekali, dan sekuat hati akuuuuuuu......

Splashhhhhh!!!! 

"Uwekkkkkk~ Uwekkkkkkkkk~", Nuha nangis. 

Aku dengar ade seorang nurse tergelak, kate yang DR yang nak bius epidural aku tu baru sampai. Wahahaha aku tak sempat amek ape-ape bius pun. Bius ape takde, gas pun takde, epidural ape tah lagi. 

Dalam hati aku cakap, "Bagusssss! Jimat duit kitaorang". Hihihi
Dalam LR nurse semua duk puji, cakap aku senang beranak. Ouhhh kembang jap. Hehehe.

Derang letak baby atas badan aku, aku blur tak tau nak pegang camne, aku tak sangke. Sesambil aku tengok baby tengah dimandikan. Aku tak habis ucap syukur dalam hati. Aku dah lahirkan seorang puteri yang sempurna rupa parasnya, Alhamdullilah syukur ya Allah ya Rabb. Sesungguhnya segala yang kau buat adalah terbaik untuk hambaMU. Syukur sangat, Lepas di azan dan di iqamatkan, Baby duk kat nurseri. Aku kena duk ward. Aduh tak jumpa baby la plak. Aku ingat macam drama kat TV tu lahir-lahir je dia duduk kan baby sebelah kita. Cehhhh penifu la drama nih Aishhh. Satu hari gak tunggu baby esoknya baru dapat choi!

Kad Ucapan Congrats from them


Dan baru aku perasan yang anak aku Nuha ni mempunyai nombor ganjil pada identitinya.
Lahir            : 17 Mac 2015
Masa            : 9,59am

Habis cerita. Thank You Dr Fazlina Hanum dan semua nurse bantu saya dalam LR. 


Bye....





8 comments:

  1. alhamdullilah taniah dear. akhirnya dpt juga komen blog awaa. blog liz kene hack. jemput follow blog baru liz ye beautyliyliz.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks liyliz btw who dare hack blog awk tu! tade keje. nnt i linkkan blog baru liyliz ☺☺

      Delete
  2. alhamdulillah..tahniah dik..akak yang duk baca pun terasa mcm nak bersalin jg..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. heeheh alhamdullilah tq kak. thanks singgah blog. pengalaman bersalin lelebih anak pertama mmg tak dpt dilupakan ☺☺

      Delete
  3. alhamdulillah..tahniah fana...rase sayu n happy plak bace detik2 ko nk bersalin..huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdullilah nnt insyaallah rezki Allah luas beb. nnt kalau ko dah alami nnt mesti ko pun sayu bile teringat balik fatin. ☺

      Delete
  4. Replies
    1. aik incik ishak membalas kunjungan ka hehehe tq ishak!

      Delete