Oct 9, 2014

Pengalaman Rumah Sewa Pertama

Assalamualaikum.
Ya Allah sesungguhnya aku rindu gile nak membebel dalam blog. Ni semua angkara tempat kerja baru aku yang terlampau membuatkan diri ini busy tahap godzilla episod 3 , seyes sampai aku takde mase untuk diri sendiri sebenarnya.


Kisah 1 : Guli Golek
Hari-hari pergi kerja nak bawak suap bekal. Aku cuba la bangun awal pepagi tuk masak. Pernah suatu hari, cam biasa la aku bangun dalam 530pagi, aku masak. Aku dengar ade bunyi guli or sejenis batu mungkin bergolek-golek dekat luar rumah aku.

"Aik? Anak sapo pulak terlepaih pepagi bute ni main guli?", positif kan? Haaaa.

Aku wat "derk" jela. Sebab aku rase benda tu normal mungkin orang tersepak guli bersepah ke, mak ayah nak antar anak pergi nursery sambil main guli ke. Dah dalam 2,3 bulan aku duduk  bunyi GULI GOLEK tu dah menjadi satu kebiasaan bagi aku sebab bagi aku itu semua budak-budak kecik main walaupun bunyi datang pukul 12 tgh malam. Still aku pikir positif bhai. Kalau hasben aku pulak, dengar je bunyi guli tu, die pi carik mano datang bunyi tu. Aku biar jek.

Sampailah satu ketika tu, terbaca kat facebook yang bunyi GULI GOLEK tu sebab wujudnya JIN. Ape jenis jin pun aku taktau main guli ni. Tapi percaya atau tak? Wallahualam. Sebab lagi aku tahu "benda" tu punye kerja lagi aku buat donno, walaupun kadang tu perut dah kecut dengar memalam walaupun bunyi tu bukan dalam rumah aku.


Kisah 2 : Tarik Perabot
 "Yang ni lagi aku pelik bin ajaib. Dah nak tgh malam jiran atas duk alih barang. Ape punya manusia daaa~ ". Tapi tu yang aku pikir sebelum aku tahu tu pun angkara JIN jugak. Jin jenis alih-alih perabot pulak. Sebelum dapat tahu, aku duk ngomel la dengan laki aku, asal la orang atas ni duk alih perabot. Satgi aku dengar bunyi macam pen jatuh la, syiling jatuh la. Aduyai annoying tau. Sampai satu hari tu, aku cakap dengan hasben aku,

"orang atas ni tak habis-habis alih barang. tgh malam lagi ligat dia alih, dia cari pasal ngan kita ke ape?"

"Atas ni mane ade orang, Dah pindah lah."


Kisah 3 : Tingkap
Tak pernah-pernah aku ni mempunyai rasa takut tahap JAVA. Aku ni dah tukar kerja, area dekat jugak dengan kawasan rumah. Pergi pun naik kete. Sebabkan tempat kerja baru aku ni nak ade system integration, aku terpaksa stay up sampai malam buta buat kerja dari rumah. Haishhhh. Sedeyyyh! Baru-baru ni aku buatlah kerja macam biasa kat ruang tamu. FYI. Rumah aku ade beranda yang ade pintu slide kaca tu la. Ruang tamu terletak dekat dengan beranda. So, tengah leka duk mencoding, hasben lak tido golek2 dah dia. Stay up sampai nak dekat 2 pagi camtu la. Bunyi-bunyi macam dua kisah kat atas tu memang dah hadam dalam perut. Takda nak takut sangat sebab bukan kena rumah aku pun.

HAHAHAHHAA. *berlagak.

Tiba satu ketika diwaktu aku sedang leka, mencari error. Pintu kaca bergoyang. Deng Deng Deng.
"Emmm kuatnya angin malam ni. Konpem esok hujan".

Seminit dua lepas tu, ada macam bunyi cakar-cakar sayup-sayup kat grill pintu slide tu.
"Haihhh burung-burung ni tak reti tidur ke, dah cakar2 grill tinggei taik kat situ?". positif lagi ni.
(kawasan rumah aku memang banyak burung, suke tinggal taik kat beranda)

Makin lame cakaran tu makin kuat macam dah marah la pulak. Aku dah pikir lain. Aku pikir KUKU PANJANG. Bila aku terfikir KUKU PANJANG. Satu je terlintas dalam pale otak aku. Cik Ponti ah apo laeii!

Berlari aku melompat kat katil. At last, kerja entah kemana, contact lens tak bukaknye. Mampuih.... Nasib aku dapat tidur dengan tenang sebab memang dah gantuk sangat.


Itulah dia 3 kisah yang seringkali berlaku kat rumah tinggi-tinggi ni. Sebenarnya kadang tu perasaan kite jek. Sebab kite kadang tu banyak sangat tengok cerita antu. Tapi takut pun bukan benda tak normal. Benda normal. Wajarlah kot aku takut kot kot. hahahaha. Jangan lupa sebelum masuk rumah, hbawak-bawaklah bace doa. 


Ok babeh. Till then. Soon. Again. Bye
Assalamualaikum.

2 comments:

  1. hahaha...ayat last tu xbleh blah..
    "Yeeelaaaaaaaaaaaa aku sorang jelaaaa ade LAKI. hahahaha."

    kah3..

    ReplyDelete
  2. Selalu juga la rasa macam tua. Tapi dah lali kot.

    ReplyDelete