Oct 9, 2013

Interview under Young Graduate Programme UEM Group


Assalamualaikum dan macam biasa salam sejahtera (ala-ala Karam Singh Walia puhlease~ hehe).

Alhamdullilah syukunya ya Allah, tak dapat dihitung dah, hari ni tanggal 9 Oktober 2013 untuk kali pertama aku di temuduga oleh salah sebuah syarikat yang terkemuka di Kuala Lumpur. Seronoknyaaaaaaa bukan kepalang aihhh! Sebab syarikat ni dengan syarikat macam property ni memang dah jadi aku punya impian untuk bekerja .

Kalau nak cerita hal temuduga tadi?

Dasyat tak dasyat aku ditemuduga oleh 3 orang panel, selalu sorang je tapi kali ni tiga orang, dah la wa sensoranggggggggg~ T__T. Sebabkan ketabahan aku, aku melangkah masuk daftar dekat Lobi dan ambil kad visitor untuk naik.


Bila cakap bab temuduga ni, aku mengharap satu je. Panel dia best. Nasib baik panel baik-baik kalau tak ketar gak aku nak menjawab, dapat tak dapat tu belakang kira yang penting dapat temuduga ni pun aku rasa Allah SWT dah bagi peluang besar untuk aku berada dalam bangunan ni. Haha, sedih weh ayat.

Aku ada banyak pengalaman interview, tapi ini kali pertama aku dengan GLC. Sebelum ni dengan private company macam Nexus dan Heitech Padu je.  Tu pun aku mengigil inikan pula syarikat idaman aku sejak dari dulu.Tak tahu nak ayat macam mana dah,



Dah habis temuduga dah............. Yeay!
Aku pun berjalan nak touch kad visitor aku tu balik untuk keluar dari bangunan,


Sesampainya dekat punch line tu, aku punch je keluar "error", aku punch je keluar "error". Alamak mampuisss~ Acaner pulak aku nak keluar neh. Tiba-tiba dengar guard kat situ jerit,

"Dik belah kanan sekali dik punch untuk visitor",
"Ohh~ Terima kasih bang!", jerit aku dalam nada ayu.

Aku touch la kad visitor tu kat device belah kanan sekali macam guard tu suruh, tak boleh jugak.
"Dik! Kat yang ade benda hitam tu", jerit guard lagi.
"Ohhh jumpe dah bang", jawab aku.


GEDEGANGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG!!!!


Aku pun ape lagi terkejut ah, sebab cuak kad tu jatuh dalam device tu. Ternaik-naik bahu aku terperanjat, agaknya kalau diorang rakam muke aku konfem macam mak nenek nampak beruk dah muke aku.

"Alamak bang jatuh la kad tu", tanya aku kat guard,


Guard and orang kat situ semua gelak kat aku,

"Dik, memang la, memang kad tu akan jatuh pun, tapi adik jangan terperanjat sangat cam tadi,", guard tu sambung gelak, "Hahahahhahahahhhaha".

"Aduyaiiii malunyaaaaaaaaa aku, baru ingat nak cute-cute bajet-bajet ayu hari ni",bisik dalam hati.
Aku pun keluar dari bangunan dengan muke yang tak tahu malu.

Sampai kat KL Sentral pulak, nak tunggu KTM balik rumah tiba-tiba ada satu stesen TV bahasa inggeris meluru kat aku nak tanya sedikit soalan berkaitan public transport, dah la aku tengah pegang Caramel Milk Tea kat tangan selamber je nak interbiu. Tapi lantak, aku sudi menjawab ecececeh~


"aduyaiiiii bahasa inggeris lagiiiiiii!!!!~", geram la pulak, asal tiba-tiba Bahasa Inggeris tu jadi terlampau penting pulak hari ni????
 

Lepas aku soseh-soseh tergagap-gagap cakap dalam Bahasa Inggeris, director angkat tangan dan cakap OK. Aku pun lega~

Sampai je TBS aku amek kereta dan aku chaw, balik rumah, tulis blog, dan sekarang aku nak sambung TIDO. Jadi freelance mano nak cukup tido bai.

Minah tak reti matching baju, baju oren gan hitam, aduh menyesal T_T

Ok der~ 

Jumpa lagi ye. Bye~

5 comments:

  1. kelakar lah bab yang kad tu dik.. :) ta silap I, perangai tunang u pun same mcm tu... dah jodoh

    ReplyDelete
  2. @anony

    Haaaa hamboihhh ngutuk tunang i nampakk. hahaha.

    ReplyDelete
  3. pewwittt awekk gelabah kad jatuh dpt diinterview troih msk tv ape tuuuuu. komfem ckp english bersepahkn~ hahahahha. btw goodluccckkkk bebeh! wish u all the best! ^^ <3 ~hazygcomel~

    ReplyDelete
  4. Tahniah. Dan all the best NurFaSa :)

    ReplyDelete
  5. @haz

    mekacehhhhhhhhhhhhhh cayangggg~~~ ana doakan haz pun dapat kerja lepas grad nanti. aminnnnnnnnnnnn ;))

    @azan

    thanks azan :))

    ReplyDelete